Za více než čtyřicet let své existence získal Apple celosvětový věhlas nejen svými oblíbenými produkty, ale také úžasným a jedinečným reklamním stylem. Reklamy Applu bez váhání poznáte podle výrazného rukopisu: skvělá umělecká režie, silná hudba zdůrazňující emocionální poselství, filmová atmosféra a efekty, špičková produkce, humor a odkazy na populární kulturu. Styl Applu ale není statický, od počátku reklamní kariéry společnosti se výrazně vyvíjel. Zatímco v sedmdesátých a osmdesátých letech to byly reklamy zaměřené převážně na produkty, jejichž cílem bylo přesvědčit zákazníky, aby si zakoupili počítač, opravdový rozkvět marketingu Applu začal v devadesátých letech s nezapomenutelnou kampaní „Think different“, která pomohla Applu definovat se jako značka pro nezávislé osobnosti.
První desetiletí tohoto tisíciletí přineslo iPod, iPhone a MacBook Air a s nimi přišla také slavná siluetová kampaň na iPod a vtipná, téměř čtyřletá kampaň „Get a Mac“ s více než 60 reklamami. Naše série článků věnovaných reklamní historii Applu se nyní chýlí ke konci. Zakončíme ji společně pohledem na nejpamátnější reklamy posledního desetiletí.
Siri a Sam (2012)
V návaznosti na úspěšnou strategii obsazování celebrit, která se Applu osvědčila v kampaních „Think different“ a „What is power?“, představila společnost v roce 2012 tři reklamy na Siri. Samuel L. Jackson, Zooey Deschanel a John Malkovich v nich propagovali funkci digitální asistentky, která byla součástí iPhonu 4s. V jedné z trojice reklam připravuje Samuel L. Jackson doma romantickou večeři za pomoci Siri. Žádá ji, aby zrušila golf, zjistila, kde se dají nejblíž koupit organická rajčata, a připomněla mu, aby dal chladit gaspacho. I když se tato kampaň vyznačovala obvyklým skvělým stylem a kreativitou Applu, nesklidila velký úspěch zejména proto, že zkušenosti herců se Siri v reklamách se výrazně lišily od skutečného využití technologie. V té době měla Siri jenom 2 roky a dělala ještě své první dětské krůčky.
Misunderstood (2013)
V září 2013 představil Apple nový iPhone 5s. V předvánočním období pak vyšla reklama s názvem „Misunderstood“ zobrazující tichého teenagera, který je během svátků až příliš zaneprázdněn svým iPhonem místo toho, aby trávil čas se svou rodinou. Nakonec se však ukáže, že svůj čas věnoval natáčení a stříhání rodinného videa, které užaslé rodině pustí na Štědrý den. Emocionálně intenzivní a krásně natočená reklama získala ocenění Emmy za „Nejvýraznější reklamu roku“. Jejím cílem bylo vyzdvihnout rostoucí profesionalitu kamery iPhonu. Na iPhonu 5s byl později natočen film Tangerine, který byl uveden na festivalu Sundance.
The Song (2014)
Další dojímavé video vyšlo před Vánoci v následujícím roce. Můžeme v něm vidět mladou dívku, která najde nahrávku své babičky zpívající píseň „Love is Here to Stay“ svému manželovi, který se nikdy nemohl vrátit na svátky domů z války. Vnučka se rozhodne doplnit do písně svůj zpěv, a udělat tak z ní duet. Nahraje svůj zpěv a skladbu dotvoří na svém Macbooku Air. Když babička dostane novou verzi písně na Štědrý den jako dárek, je dojatá k slzám. A s ní většina diváků...
The all-new Apple Music (2016)
Hudební streamovací služba Apple Music byla spuštěna v červnu 2015 a již o rok později obdržela skvělý nový design. Na oslavu narozenin a vylepšené aplikace vydal Apple řadu reklam s celebritami, jako jsou Drake nebo vítězka Grammy Taylor Swift. Výše můžete vidět reklamu s Jamesem Cordenem, britským komikem, autorem a televizní hvězdou, která je tak trochu autoreferenční. Corden, sedící před důstojnou sestavou vedoucích představitelů Apple Music, chrlí nápady na reklamu na Apple Music. Jeho stále divočejší a surrealističtější návrhy vedení rozpačitě odmítá a s rostoucím zoufalstvím se mu snaží říci, co by chtěli divákům sdělit. Reklama končí logem a slogany Apple Music, ale Corden jede dál s návrhy jako „Mám i jiné nápady! Já a Usher jsme jednovaječná dvojčata...“
Barbers (2017)
V roce 2017 vydal Apple řadu reklam na iPhone 7 se sloganem „Practically Magic“. Jejich cílem bylo předvést nejnovější funkce iPhonu, jako odolnost vůči vodě, focení při slabém osvětlení, expresivní zprávy a další. Tato reklama propaguje portrétní režim iPhonu 7 příběhem holičství, ze kterého se díky úžasným fotografiím funky účesů vyfocených iPhonem 7 stane nejvyhledávanější podnik v okolí. Reklama se odehrává v malém holičství v New Orleans, kde se nic neděje, dokud jeden ze zaměstnanců nevytáhne svůj iPhone 7, aby vyfotil nový účes zákazníka. Fotku pak vylepí do výlohy, kde přitahuje nové zákazníky. Počet portrétů ve výloze se zvyšuje, stejně jako počet lidí v dlouhé řadě před holičstvím. Precizně natočená reklama s filmovou atmosférou se nese v rytmu písně „Fantastic Man“ od nigerijského průkopníka synth-funku Williama Onyeabora.
The Rock x Siri Dominate the Day (2017)
Před uvedením HomePodu na trh věnoval Apple zvýšenou pozornost marketingu Siri a jejích vylepšených schopností. V téměř čtyřminutovém promo filmu účinkuje Dwayne „The Rock“ Johnson v roli zaneprázdněné filmové hvězdy, které Siri organizuje rozvrh, volá taxi a hlásí počasí v Římě. Během rušného dne nabitého akcí se Dwaynovi podaří unést letadlo, aby mohl malovat Sixtinskou kapli, udělat módní přehlídku, uvařit jídlo s michellinským kuchařem, odehrát koncert tradiční čínské hudby a poté si udělat selfie ve vesmíru, aby se vrátil právě včas na natáčení filmové scény, kterou zkoušel na začátku filmu. Docela jízda, nemyslíte?
Welcome Home by Spike Jonze (2018)
V únoru 2018 vyšel dlouho očekávaný chytrý reproduktor Applu HomePod. Reklama na HomePod „Welcome Home“ se stala nejoceňovanější reklamou Applu v minulém roce. Ve čtyřminutovém filmu si zahrála britská hudebnice a tanečnice FKA Twigs mladou ženu, která se po dlouhém pracovním dni vrací domů. Na vlastní kůži pocítí transformativní účinky hudby, když HomePod začne měnit její byt. Film režíroval Spike Jonze, choreografem byl Ryan Heffington a soundtrack „Til It's Over“ složil Anderson Paak. Výsledek je okouzlující a surreální zároveň, plný emocí a hravosti. Tato reklama je krásnou metaforou o tom, jak může hudba proměnit náš prostor v bytě i v hlavě. A samozřejmě, celou tuto zkušenost přináší výkonný reproduktor HomePod za pomoci Apple Music a Siri. Reklama získala nejvyšší ocenění v kategorii Entertainment Lions for Music v Cannes.
Apple at Work – The Underdogs (2019)
Náš výběr dokončíme vtipným videem, které zveřejnil Apple letos v dubnu na svém YouTube kanálu. Tříminutová reklama se zaměřuje na produkty Applu v práci. Spot sleduje tým designérů, který má jen pár dní na to, aby přišel s prototypem kulaté krabice na pizzu. Do setkání s obávanou šéfkou se jim úlohu povede zvládnout jenom díky využití iPhonů, iPadů a notebooků Apple. Kulatá krabice na pizzu ve videu reálně existuje, je to krabice na pizzu patentovaná Applem, která se používá v jídelnách pro zaměstnance Applu v Cupertinu. S notnou dávkou humoru jsou v reklamě prezentovány funkce, jako jsou kontinuita kamery pro skenování dokumentu z iPhonu přímo do Macu, skupinové hovory FaceTime, funkce Hey Siri, AirDrop, multitasking na iPadu a další. Hlavním poselstvím je, že produkty Applu pomáhají zaměstnancům pracovat jednodušeji a produktivněji, tvořivě řešit problémy a spolupracovat na společném cíli. Všechny součásti ekosystému jsou navrženy tak, aby spolu krásně spolupracovaly, a proto máme Apple tak rádi!
Chybí vám iPad pro kreativní vyjádření vašich nápadů? Podívejte se na výběr iPadů a iPadů Pro u iSTYLE!