Reklamy Applu v tomto století – nultá léta
Apple je známý po celém světě nejen svými úžasnými produkty, ale také svým jedinečným reklamním stylem nabitým vtipnými a kreativními nápady. Příběh reklam Applu se začal psát v pozdních sedmdesátých letech a výrazně se vyvíjel v následujících desetiletích. Vraťme se zpět v čase a ohlédněme se za vývojem jedinečného reklamního stylu Applu od začátku tohoto tisíciletí.
Úžasná umělecká režie, silná hudba a emoce, filmová atmosféra a efekty, špičková produkce, využití humoru a odkazů na známá díla a populární kulturu – to jsou jen některé z věcí, které vám jistě přijdou na mysl, když se řekne reklama Applu. Zatímco osmdesátá léta přinesla širokou škálu reklam, jejichž cílem bylo přesvědčit zákazníky, aby si zakoupili počítač, nejpamátnějším spotem té doby byl Super Bowl, který režíroval Ridley Scott v roce 1984. Marketing Applu zažíval opravdový rozkvět a úspěch během devadesátých let díky nezapomenutelné kampani „Think Different“, která pomohla Applu definovat se jako značka pro nezávislé myslitele.
Během prvního desetiletí tohoto tisíciletí představila společnost několik zásadních produktů: iPod, iPhone a MacBook Air. V tomto období se Apple zaměřil na televizní reklamu, zejména s kampaní pro iPod zahájenou v roce 2001 a kampaní „Get a Mac“ (2006 až 2009) s víc než 60 reklamami. Podívejme se blíže na nejpamátnější reklamy z první dekády 21. století.
První reklama na iPod (2001)
Úplně první reklama na první iPod představovala mladého muže, který poslouchá doma na iBooku energický funk. Před odchodem přetáhne hudbu do svého iPodu, stlačí Play a poslouchá tu stejnou skladbu dále na iPodu. Tančí a poskakuje po místnosti sebejistě a bezstarostně, jako když se nikdo nedívá. Pak si strčí iPod do kapsy a odchází z bytu. V klipu zazněla píseň „Take California“ od neznámé kapely Propellerheads, která nevydala ani jedno album. První iPod mohl pojmout asi 1000 skladeb a prodával se za 399 dolarů. Měl posouvací kolečko a snadno použitelný software, který změnil způsob, jakým lidé poslouchali hudbu. Sebejistý a nedbalý taneční styl a energická hudba této reklamy se staly charakteristickým znakem následných reklam na iPod.
Big and Small Ideas (2002)
Tato klasická reklama na PowerBook si klade za cíl ukázat variabilitu produktů Applu. PowerBooky byly v prodeji ve třech velikostech: 12 palců, 15 palců nebo 17 palců. V reklamním klipu se objevil víc než dvoumetrový čínský basketbalista Yao Ming s 12palcovou verzí PowerBooku a 81 cm vysoký herec Verne Troyer se 17palcovým modelem. Poselství této vtipné reklamy je jednoduché – produkty Applu uspokojí všechny vaše potřeby, jakkoliv extrémní.
iPod Silhouette (2003)
Dva roky po uvedení na trh šly iPody skvěle na odbyt. Apple tedy vzal taneční reklamu, kterou iPod představil, a zevšeobecnil ji pro širší publikum zvýrazněním sebevědomé taneční siluety. Reklamy siluetové kampaně na iPod vždy ukazovaly tmavou tancující siluetu na výrazně barevném pozadí. iPody a sluchátka byly bílé, aby vynikly proti barevnému pozadí a černým siluetám. V televizních reklamách zazněla řada písní od známých i relativně neznámých umělců, zatímco některé reklamy uváděly siluety konkrétních umělců včetně Boba Dylana, U2, Eminema, Jet, The Ting Tings a Yael Naïm. V úplně první z těchto reklam můžeme slyšet píseň „Are You Gonna Be My Girl?“ od Jets. Styl reklam se měnil v závislosti na hudbě, ale vždy zachovával ikonický vzhled a slogan: „1000 písní v kapse“.
20th Anniversary (2004)
V rámci reklamní kampaně na iPod předělal Apple v roce 2004 svou kultovní reklamu Super Bowl z roku 1984 a přidal běžkyni, která hází kladivem, do uší sluchátka a k nim iPod Classic. Kromě tohoto doplnění zůstala reklama stejná. Steve Jobs osobně uvedl digitálně pozměněnou reklamu na Macworld San Francisco jako součást oslavy 20. výročí počítače Macintosh.
Get a Mac (2006–2009)
První reklama ze série „Get a Mac“ vyšla v roce 2006. Do konce stejného roku čítala tato kampaň 19 spotů a během čtyř let, co běžela, se jich nasbíralo 66. Cílem kampaně bylo představit Mac jako lepší, snadnější na použití a víc cool než počítače se systémem Windows. Apple najal Justina Longa, aby hrál Maca, mladého, příjemně vystupujícího a uvolněného muže, zatímco John Hodgman převzal roli PC – staršího pána oblečeného v obleku, který byl víc upjatý. Herci dokonale vystihli záměr této série reklam, tedy ukázat, že Mac je efektivní počítač pro kreativní uživatele, zatímco PC jsou neohrabané stroje, které by zvažovali leda tak účetní. Celá kampaň je velmi konzistentní, vždy natočená na bílém pozadí a vtipným a poutavým způsobem odhaluje typické problémy s PC, jako jsou viry, nenadálé zaseknutí a restartování, zkušební software a problémy se sítí, které Mac nemá. Reklamy si z Microsoftu a z Windows dělaly legraci všemožným způsobem a kampaň byla pro Apple velkým úspěchem. Po prvních několika reklamách „Get a Mac“ vzrostly tržby Applu o 12 % a v posledním čtvrtletí roku 2006 prodala společnost 1,6 milionu Maců, což znamenalo nárůst o 39 %. Po uvedení původních reklam se podobné reklamy začaly natáčet v Japonsku a Velké Británii. I když používaly stejnou formu a hudbu jako americké verze, herci byli domácí.
Hello (2007)
Vůbec první reklama na iPhone byla odvysílaná během předávání Oscarů v roce 2007. Tato 30sekundová reklama je perfektním sestřihem 31 slavných hollywoodských herců a hereček, kteří odpovídají na telefonní hovor slovíčkem „Hello“ ve stejném počtu filmů a televizních pořadů. První scéna je černobílá a pochází z filmu „Dial M For Murder“ od Alfreda Hitchcocka. Lucille Ball odpoví na vyzváněcí telefon „Hello“. V dalších scénách se objeví mimo jiné Marlon Brando, Peter Sellers, Robert Redford, Audrey Tautou, Dustin Hoffman, Sarah Jessica Parker, Samuel L. Jackson, Cameron Diaz a John Travolta. Reklamní spot končí záběrem vyzvánějícího iPhonu a větami „Hello“ a „Coming in June“. Tato jednoduchá, ale poutavá filmová jízda využívá dlouhé dějiny filmového průmyslu na to, aby zdůraznila historický význam jednoho z prvních chytrých telefonů s dotykovou obrazovkou. Reklama dýchá nostalgií a zároveň otevírá možnost nových vzpomínek spojených s pozdravem „Hello“.
MacBook Air (2008)
Po obrovském úspěchu prvního iPhonu vydal Apple o rok později první MacBook Air. Nový notebook byl oproti svému výkonu extrémně tenký, což zdůraznil Steve Jobs během jeho uvedení na Keynote tím, že jej k úžasu všech přítomných novinářů a veřejnosti vytáhl z papírové obálky velikosti A4. V první oficiální reklamě na Macbook Air znovu vidíme, jak je počítač vytažen z hnědé obálky. Na pozadí hraje píseň „New Soul“ od tehdy neznámé francouzsko-izraelské zpěvačky Yael Naïm, která se stala hitem v hudebních žebříčcích.
There's an App for That (2009)
Konec desetiletí přinesl nezapomenutelný reklamní slogan: „There's an app for that“. Kampaň propagovala myšlenku, že iPhone je mnohem víc než jen telefon. Nezáleží na tom, zda potřebujete počítat kalorie nebo zjistit sněhové podmínky, na iPhonu najdete vhodnou aplikaci. Reklamní slogan „There's an app for that“ hrál velkou roli v marketingových a reklamních kampaních Applu na iPhone a další zařízení s iOS. Tato věta se stala tak populární, že pronikla do popkultury a byla znova a znova používaná a parodovaná nespočetnými způsoby.
V našem dalším článku se můžete těšit na reklamy Applu z poslední dekády, počínajíc rokem 2010!