Reklamy Applu v minulém století – 90. léta

Apple začal inzerovat v roce 1976 a více než 43 let nás reklamy Applu rozesmávají a dojímají, ale zřídkakdy nás nechávají lhostejnými.Applu. Vraťme se zpět v čase a prožijme vývoj jedinečného reklamního stylu Applu, od tiskových reklam po televizní spoty a videa k příležitosti spuštění produktů.

Kromě legendárních produktů je Apple také známý svým kreativním, vtipným a jedinečným reklamním stylem. Reklamy, videa prezentující nové produkty a marketingové filmy Applu mají častokrát skvělý ohlas a sbírají různá ocenění. Pohled do reklamní minulosti Applu odhalí mnoho zajímavých témat a jejich vývoj v průběhu historie společnosti.

Historie reklam Applu je jako výborné indické jídlo – jeho bohatá chuť je výsledkem kombinace celé řady kvalitních ingrediencí a koření, které společně tvoří jedinečnou chuť jídla. Apple používá ty nejlepší ingredience, mezi které patří úžasná umělecká režie, silná hudba a emoce, filmová atmosféra a efekty, špičková produkce, využití humoru a odkazů na známá díla a populární kulturu. Vývoj tohoto stylu odráží nejen témata a poselství, která byla pro společnost důležitá v různých obdobích, ale i povahu produktů, které propagovaly.

Out of Reach (1991)

Počítač Macintosh Classic II byl uveden na trh v říjnu 1991 jako první „opravdu rychlý firemní počítač“, který byl zároveň „cenově dostupný“. Z původního Macintoshe Classic si vypůjčil design a vložil do něj silnější výkon. Vzhledem k tomu, že ceny počítačů v té době klesaly, Apple využil příležitosti a ukázal svůj počítač jako „dosažitelný“. Video zobrazuje rozlehlou poušť, ale tempo je rychlé a vizuálně stimulující. Ukazuje podnikatele, který na cestě do práce sebere počítač ze svého motocyklu. Reklama reaguje na tehdejší obecný názor (nebo mylnou představu), že firemní počítače jsou příliš drahé a „mimo dosah“ běžných lidí. Nicméně, slogan „Vyberte si jeden po cestě do práce!“ působí i dnes trochu přehnaně. Apple ukončil podporu pro Classic II až v roce 2001.

What Is Newton? (1993)

Apple uvedl svoje PDA (Personal Digital Assistant, osobní digitální asistent) s názvem Newton v roce 1993. Díky vlastnímu operačnímu systému umožnil uživatelům pořizovat si poznámky, obsahoval kalendář a kontakty, dokázal faxovat a dokonce přepisovat rukou psaný text. Existuje několik důvodů, proč Newton nakonec neuspěl: byl drahý, příliš velký (nevešel do žádné kapsy) a pravděpodobně předběhl svůj čas. Jedno z prvních rozhodnutí Steva Jobse, když se v roce 1997 vrátil do Applu, bylo toto těžkopádné zařízení ukončit.

Reklama na Newton je první z mnoha reklam Applu, které zobrazují různé úkoly prováděné na elektronickém zařízení. Když byl v roce 2010 představen iPad, reklama „What is iPad?“ odrážela původní reklamu „What is Newton?“ Odpověď je v obou případech uvedena v podobnostech a metaforách: „Newton je osobní, Newton je magie. Newton je stejně silný jako počítač“… „Newton vás poznává, chápe vás.“ Zní to povědomě, že?

Power Is (1995)

V roce 1995 Apple využil k posílení své marketingové strategie celebrit a zdůraznil tak individualitu a kreativitu spojenou s jejich produkty. Základním kamenem kampaně je otázka „Co je moc?“ Mezi slavnými osobnostmi, které na tuto otázku odpovídají nejrůznějšími možnými způsoby, patří George Clinton, Hunter S. Thompson, Spike Lee, Oliver Stone, Marlee Matlin a Dave Stewart. Hudebník George Clinton z Parliament-Funkadelic odpověděl: „Moc je originalita, moc je individualita, moc je schopnost motivovat… Moc je vesmírná loď“. Tato velmi populární odpověď pomohla definovat Apple jako značku pro individuality. A jeden zajímavý fakt: Kampaň Co je to moc? byla uvedena rok po klasickém filmu Power vs. Force Davida R. Hawkinse.

Mission Impossible (1996)

Po úspěchu kampaně „Síla“ pokračoval Apple ve spolupráci s hvězdami zábavního průmyslu. Společnost využila umístění produktu v prvním filmu Mission: Impossible s Tomem Cruisem. V reklamě uvidíte všechny scény z filmu, ve kterých figurují produkty Applu. Pro Apple to byly těžké časy: jen několik týdnů před kampaní Mission: Impossible Apple vykázal čtvrtletní ztrátu 740 milionů dolarů. Dohoda o product placement byla pokusem zvýšit popularitu Applu, avšak nefungovala to tak, jak bylo plánováno. Dohoda s Paramount Pictures byla podepsána tak pozdě, že se Cupertino nestihlo zapojit do psaní scénáře, co se týče technologií. Výsledkem je, že Mac zobrazený ve filmu používá místo operačního systému Mac rozhraní příkazového řádku a vypadá tedy, jako že je pozadu za Windows 95. A co bylo ještě horší, PowerBook 5300 zobrazený ve filmu nebyl k dispozici, když se film dostal do kin. Přesto rok 1996 znamenal pro společnost zásadní obrat, protože byla učiněna některá důležitá rozhodnutí a následující rok se do Applu vrátil Steve Jobs.

Here's to the Crazy Ones (1997)

Následující rok proběhla také nezapomenutelná kampaň „Think Different“, která je považovaná za jednu z nejúspěšnějších reklamních kampaní všech dob. Tato kampaň byla přímou reakcí na slogan „Think“ společnosti IBM. Znamenala posun v reklamách Apple k umělečtějšímu vyjádření a pomohla Applu vytvořit branding produktu pro nezávislé myslitele. Původní reklama obsahovala černobílé záběry myslitelů a výrazných osobností, jako je Albert Einstein, Muhammad Ali, Marta Grahamová, Mahátma Gándhí, Bob Dylan a Amelia Earhart. Vizuály vzbudily velké emoce a použití černobílého filmu dodalo reklamě nadčasovou kvalitu. Jako doplněk televizní reklamy Apple umístil celostránkové reklamy v novinách a časopisech s černobílými obrázky stejných globálních a historických ikon vedle slov „Think Different“ a logem Applu. Poetickým poselstvím kampaně bylo, že „blázni, rebelové, revolucionáři, ti, kteří vidí věci jinak“, kteří jsou natolik blázniví, že si myslí, že mohou změnit svět… jsou také ti, kdo svět změní. Pro Apple to bylo klíčové video, které propojovalo spoty jako „1984“ s pozdějšími reklamami jako „Shot On iPhone“.

Hal 2000 (1999)

Na konci 90. let Apple reagoval na strach kolem problému Y2K a těmto obavám se postavil s humoremj. Lidé se obávali globálního selhání počítačů, ke kterému mělo dojít o půlnoci na přelomu tisíciletí, ale Apple tvrdil, že jeho počítače nebudou ovlivněny. V reklamě Hal 9000 – nebezpečný superinteligentní počítač z filmu Stanleyho Kubricka 2001: Space Odyssey – pronáší apokalyptický monolog o roce 2000, kdy počítače vzbouří a naruší světovou ekonomiku. Svůj proslov zakončuje „Pouze počítač Macintosh byl navržen tak, aby fungoval dokonale a šetřil miliardy peněžních jednotek“, a přidává výčitku: „Máš svůj Macintosh raději než mě, že, Dave?“

V našem dalším článku se můžete těšit na reklamy Applu od roku 2000.