Reklamy Applu v minulém století – 70. a 80. léta

    Kromě legendárních produktů je Apple také známý svým kreativním, vtipným a jedinečným reklamním stylem. Reklamy, videa prezentující nové produkty a marketingové filmy Applu mají častokrát skvělý ohlas a sbírají různá ocenění. Pohled do reklamní minulosti Applu odhalí mnoho zajímavých témat a jejich vývoj v průběhu historie společnosti.

    Dnes poznáme reklamy Applu podle jedinečného vizuálního výpravného stylu: úžasná umělecká režie, silná hudba a emoce, filmová atmosféra a efekty, špičková produkce, využití humoru a odkazů na známá díla a populární kulturu. Historie reklam Applu je velice pestrá a zajímavá. Odráží témata a poselství, která byla pro společnost důležitá v různých obdobích, jakož i povahu produktů, které propagovaly. A v neposlední řadě také historii reklamy jako takové.

    Tištěné reklamy 70. let

    V počátcích Applu, když debutoval počítač Apple II v dubnu 1977 na veletrhu West Coast Computer Fair, finance nově se formující firmy nedovolovaly drahý reklamní čas v televizi. Jejich marketingová strategie se tedy opírala především o tištěné letáky a plakáty, které obsahovaly značné množství textu, stejně jako přátelskou a vizuálně zajímavou grafiku. Apple se představil sloganem „A jako Apple“ a mottem „To je první věc, kterou byste měli o osobních počítačích vědět“.

    Takto propagovali průkopnické zařízení s barevnou grafikou a úložištěm na kazety v béžovém plastovém obalu, který navrhl Steve Wozniak. První tištěná reklama na Apple II se objevila v prosincovém čísle časopisu Byte. Pod titulem Introducing Apple II prezentovala útulnou domácí scénu: muž, který pohodlně sedí s hrnkem kávy, pracuje na přenosném osobním počítači, v jedné ruce pero, druhou na klávesnici, zatímco jeho žena připravuje v kuchyni jídlo a šťastně se na něj usmívá. Všimněte si fotografie jablka visící na kuchyňské zdi. Jídlo, které paní připravuje, zase vypadá jako ovocný salát s jablky. Vše v jasných barvách a designu 70. Let.

    Dalším zajímavým příkladem je pozdější reklama s názvem Rajská zahrada. Ve skutečnosti to nebyla ani tak reklama, jako výzva k účasti v soutěži psaní. Účastníci měli poslat články o délce 1000 slov nebo méně popisující nejzajímavější nebo neobvyklé použití počítače Apple. Hlavní cenou byla cesta na Havaj pro dva (nejblíž, jak to jen šlo, k ráji) a 16 dalších výherců si mohlo vybrat z periferií značky Apple nebo získat 250 dolarů na nákup jakéhokoliv produktu Applu. Grafika plakátu odráží slovní hříčku s jablkem: Adam stojí v rajské zahradě s poněkud zmateným výrazem, jeho intimní partie zakryté jenom počítačem Apple II, obrovský had visí až k jeho ramenům a titulek oznamuje „Hledáme nejoriginálnější použití jablka od dob Adama“. Při ohlédnutí zpět není snadné se rozhodnout, zda je tato reklama vtipná nebo tak trochu trapná, určitě by ale bylo zábavné přečíst si soutěžní příspěvky. Zejména proto, že výzva výslovně neříkala, že by „použití“ mělo nutně mít co do činění s IT, takže lidé mohli být ve využití tohoto přenosného, ale poněkud těžkopádného produktu velmi kreativní.

    V 70. letech použití osobních počítačů prudce stoupalo a Apple byl u toho. V reklamní strategii byl přechod k emocionálním přístupům zdůrazňujícím význam emocionálního spojení s technologií jasně viditelný, i když postupný. Protože v 80. letech nebyl Apple zcela připraven na celebrity jako U2, v propagaci svých produktů se místo toho spoléhal na dávnější vynálezce. Vznikla tak série reklam se známými vynálezci, jako Henry Ford, Thomas Edison a Ben Franklin. Jejich poselství bylo jednoduché: s osobním počítačem od Applu můžete být stejně vynalézaví a kreativní jako oni.
     Nejpamátnější televizní reklamy Applu 80. let

    Homemaker (1981)

    Jedna z prvních televizních reklam Applu byla vysílána v roce 1981 a zahrál si v ní známý talk-show moderátor Dick Cavett. V roli trochu šovinistického chlapa dělá rozhovor s „průměrnou americkou hospodyňkou“ o tom, jak využívá osobní počítač. Ptá se jí, jestli používá Apple k spravování domácího rozpočtu a ukládání receptů, ale ona prozrazuje, že obchoduje se zlatem. Když Cavett její odpovědi během interview úspěšně ignoruje, na závěr tomu nasadí korunu větou: „Vlastním také malou ocelárnu.“ Tato reklama byla jistě vtipná a poutavá, zábavným způsobem si pohrávajíc s genderovými stereotypy, musíme si ale uvědomit, že v té době bylo Applu pět let a zatím se neprezentoval žádným výrazným smyslem pro styl značky.

    Super Bowl (1984)

    Reklama Super Bowl odvysílaná v roce 1984 byla v mnoha ohledech zlomovým bodem v reklamním stylu Applu. Představila světu značku Apple a její počítač Macintosh a hodila metaforické kladivo do tváře IBM, největšího výrobce osobních počítačů v té době. Díky režii Ridleyho Scotta, muže stojícího za filmy Vetřelec a Blade Runner, vypadá jako sci-fi film zasazený do dystopického světa ovládaného Velkým bratrem, vykreslený v ponurých barvách a ještě ponuřejší atmosféře. Mezi řady anestetizovaných lidí sledujících velkou obrazovku běží hrdinka v oranžových šortkách a rozbije obrazovku hodem kladiva. Téměř 100 milionů lidí spatřilo tuto reklamu poprvé 22. ledna 1984 během reklamní pauzy třetí čtvrtiny fotbalového utkání Super Bowl XVIII. Reakce byly silné: mnoho lidí reklamu nenávidělo, včetně tehdejšího vedení Applu, ale mnozí ji také milovali. Reklama byla později vybrána časopisy TV Guide a Advertising Age jako nejlepší televizní reklama všech dob. Zajímavostí je, že ve skutečnosti neukazovala žádný produkt ani neuváděla žádné specifikace. V následujících desetiletích se to stalo opakujícím se motivem reklam Applu.

    Hard Sell (1987)

    I když máme tendenci na tuto skutečnost zapomínat, v 80. letech firma IBM prakticky ovládala celý trh s firemními počítači. Apple bojoval o svůj podíl na trhu kampaní s názvem „Hard Sell“. Vidíme v ní obchodního zástupce neznámé společnosti, jak se snaží prodat počítač zájemci, který ví, co potřebuje a proč. Zájemce řekne prodejci, že jeho firma nemůže takhle riskovat. Když se zklamaný prodejce připravuje na odchod a žádá obchodníka, aby na ně pamatoval, jeho odpověď zní: „Možná, až budete mít software.“ Kamera zazoomuje, aby ukázala značku na kufříku prodejce (je od IBM!). Reklama končí logem Macintoshe. Scéna je jednoduchá, ale kamera snímající dva muže je docela filmová a evokuje epický hollywoodský film. Překvapivý moment na závěr je dalším prvkem, který bude Apple znovu a znovu používat ve své marketingové strategii.

    Na reklamy Applu 90. let se můžete těšit v našem dalším článku!