Příběh (PRODUCT)RED – Jak Apple zčervenal

Co přesně je (PRODUCT)RED a jak to přispívá k tomu, aby byl svět lepším místem? Pojďme se podívat do zákulisí partnerství společností Apple a (RED).

Co je to vůbec (RED) produkt?

Je to produkt jako každý jiný, jen (RED) produkty pomáhají bojovat proti AIDS a zachraňují životy. Je to docela jednoduché. Organizace (RED) se spojuje s nejznámějšími značkami na světě a vytvářejí (RED) verzí produktů a služeb, které máte rádi. Když nakupujete nebo děláte (RED) věci, vaše volba ovlivní miliony lidí postižených HIV/AIDS v subsaharské Africe.

Světový den AIDS se koná 1. prosince a nabízí lidem na celém světě se sjednotit v boji proti HIV, ukázat podporu HIV-pozitivním a připomenout si ty, kteří zemřeli na nemoci související s AIDS. Podle posledních zpráv získalo partnerství Applu a (RED) v průběhu let přes 220 milionů dolarů v darech. I když cesta k úspěchu byla poměrně trnitá a partnerství bylo téměř zrušeno.

Celý příběh začal v roce 2004. Tehdy, po recesi 90. let, byl Apple opět na vrcholu, hlavně díky novému iPodu a novému hudebnímu obchodu, iTunes. Zákazníci se zbláznili do nového hudebního přehrávače, který byl nabízen s kultovními bílými sluchátky. Tento zájem měla na svědomí reklamní agentura Chiat/Day a jejich geniální marketingová kampaň. V proslulých klipech tančily lidské siluety s iPody na nejnovější hudební hity. Tehdy nebyla žádná jiná společnost, která by měla tak živé a mladistvé image.

Ve stejné době za Tichým oceánem zpěvák Bono irské skupiny U2 uvažoval, že by se chtěl znovu propojit s mladší generací. Když viděl vzestup a slávu iPodu, chtěl se stát součástí osvěžující reklamní kampaně, což by bylo výhodné pro U2 i Apple. Svůj nápad představil Stevovi Jobsovi a U2 se objevili v reklamách Applu bez honoráře.

To byla opravdu výjimečná situace. U2 se v reklamách nikdy neobjevili, i když jim nabízeli 23 milionů dolarů. Bono chtěl mít s kapelou vlastní siluetové video. Když propagovali svoje nové album How To Dismantle an Atomic Bomb, daroval první kopii CD právě Jobsovi.

Oficiální jednání s Interscope Record, který tehdy U2 zastupoval, vedl bývalý generální ředitel společnosti Jimmy Iovine. Později se legendární člen hudebního průmyslu podepsal smlouvu s Applem a přinesl takové projekty, jako byla akvizice Beats nebo spuštění Apple Music. Jednání nebyla jednoduchá, Jobsovi se Bonovi podmínky moc nelíbily. Kromě toho, že se Bono objevil v reklamách a dalších platformách Apple (iTunes a billboardy), chtěl donutit Apple, aby vytvořil exkluzivní černý iPod U2 a sdílel příjmy z produktu také s U2. Jobs si však myslel, že kapela by díky této dohodě vydělala mnohem víc než Apple, a byl přesvědčen, že iPody nebudou vypadat dobře v tmavších barvách.

Tento konflikt vedl k tomu, že se irská skupina stáhla a řekla, že pouhé účinkování v reklamách by pro ně nebylo výhodné. Gordický uzel rozetnul James Vincent z agentury Chiat/Day. Poslal vedoucího designéra Applu Jonyho Ivea do Irska s plány speciálního černého iPodu s výrazně červeným ovládacím kolečkem. Bono už Ivea znal a když produkt uviděl, znovu se do projektu nadchnul. Po prohýřené noci společně zavolali Jobse a spojenými silami se jim Jobse podařilo přesvědčit.

Vydání U2 edice iPodu a jejich spolupráce byly představeny v California Theatre v San José 26. října 2004. Akce i nová reklama jsou stále k dispozici na YouTube. Speciální edice nespočívala pouze v jiné barvě, v pouzdru byly vyryté podpisů členů kapely a v iPodu bylo nahráno nejnovější album U2. Partnerství bylo velmi úspěšné, irská skupina se ocitla zpět na vrcholu hudebního průmyslu 21. století a Apple si připsal obrovské zisky.

Ačkoli během partnerství nevznikly další reklamy, výsledkem bylo přátelství Jobse a Bona. O několika lety později se Bono znovu obrátil na Jobse s odvážným konceptem: RED kampaň. Vedoucí zpěvák U2 znovu představil podrobnosti partnerství: k výrobě speciálních červených zařízení by se připojily i další společnosti a darovaly by část zisku na boj proti HIV/AIDS v Africe. O vyjednávacích schopnostech Bona svědčí fakt, že se mu podařilo přesvědčit Jobse o výrobě červeného iPodu. Je všeobecně známo, že filantropie nebyla jednou z Jobových ctností.

Ale spolupráce neměla ani teď hladký průběh. Bono chtěl zobrazit jméno výrobce v závorce vedle názvu RED, aby bylo jasné, že jde o společný podnik. Jobs to však opět nedodržel a jejich nesouhlas vedl k začarovanému kruhu. Řešení vymyslel Jobs, na zařízeních Apple napsali do závorek slovo PRODUCT, místo názvu společnosti. Jobs také nechal Bona inzerovat zařízení tak, jak chtěl. To je tedy vysvětlení toho, proč název společnosti skončil v závorce na webu RED.

RED iPod se v obchodech objevil na podzim roku 2006 a zbytek je už známý: 13 let spolupráce a příjmy ve výši stovek milionů dolarů pro charitativní účely. A je zbytečné zmínit, že zákazníci tuto spolupráci milují, protože (PRODUCT)RED zařízení vypadají úžasně. Kromě různých pouzder jsou v červené barvě k dispozici iPhone 11 a iPhone XR, Apple Watch a starý Mac Pro.

Zdroj: Waltera Isaacson: Steve Jobs