Odvětví mobilních aplikací neustále roste

Analytická společnost App Annie vydala svou výroční statistiku The State of Mobile, která přináší rozsáhlý přehled o současném stavu trhu aplikací. Růst v roce 2019 byl výrazný zejména v oblastech, jako je počet stažení, čas strávený v aplikacích a peníze, které jsme za ně utratili.

Není to tak dávno, co se říkalo, že budoucnost je mobilní. Dnes je tato předpověď skutečností, my ve věku mobilních aplikací už žijeme. Společnost Annie App sleduje návyky spotřebitelů už 10 let, takže jejich statistiky jsou skutečně rozsáhlé. Nedávno zveřejnili svou výroční zprávu o trendech minulého roku. Podívejme se na nejzajímavější fakta.

Upozorňujeme, že zpráva pojednává o globálních trendech a obsahuje údaje za iOS i Android.

V loňském roce se celosvětově stáhlo rekordních 204 miliard aplikací, což znamená oproti roku 2016 45% nárůst. Uživatelé tráví na svých telefonech průměrně 3,7 hodiny a jen v App Store za ně utratili přes 120 miliard dolarů, z toho 72 % bylo určeno na hry a zbylých 28 % na předplatné. I v tomto případě jde o 10% nárůst ve srovnání s hodnotami z roku 2016. V předplacených službách vedly aplikace Tinder, Netflix a Tencent Video. Největším trhem byla Čína, která se na celkových útratách podílela 40%.

Podívejme se na kategorii her. Segment mobilní zábavy je populárnější než kterýkoli jiný segment her. Lidé zde utratili 2,4x více než na PC a Macu dohromady a 2,9x více než na konzolích. To znamená, že v roce 2019 za mobilní hry utratili více než 80 miliard dolarů. Oproti roku 2017 překročilo zisk 5 milionů dolarů o 20% více her, zatímco o 59 % více titulů vydělalo více než 100 milionů dolarů. Není proto divu, že Apple spustil službu Arcade, protože hráči mobilních her evidentně mají peníze na svůj koníček.

Souhrn Annie App obsahuje data i o finančních aplikacích. Od roku 2017 vzrostl počet uživatelů, kteří mají přístup k finanční aplikaci, o 100 %. Finanční aplikace byly použity po celém světě více než bilionkrát. Z výsledků je jasné, že uživatelé preferují řešení technologických společností před aplikacemi bank.

V meziročním porovnání se počet stažení nákupních aplikací zvýšil o 20 % na 5,4 miliardy. Největší růst zaznamenala Indonésie se 70 %. Uživatelé používají 3,2x více aplikací těch služeb, které nemají kamenné obchody. Rok 2019 byl pro mobilní nakupování rekordním: pouze na serveru Alibaba v rámci nákupní akci Singles’ Day zákazníci utratili celkem 3,84 miliard dolarů. V USA bylo mezi 1. listopadem a 2. prosincem prodáno zboží v hodnotě 33,1 miliard dolarů, což představuje 40 % všech online prodejů.

Pokud jde o sociální média, můžeme konstatovat, že je to jeden z nejvyspělejších segmentů mobilních aplikací. Jejich popularita je stálá, stejně jako jejich růst. Čas, který uživatelé tráví používáním sociálních aplikací, vzrostl za poslední dva roky o 20 %, což představuje celosvětově celkem 900 bilionů hodin. Pro představu: tento čas se rovná polovině času stráveného na inteligentních zařízeních. Chatovací aplikace, které jsou také součástí kategorie sociálních médií, za minulý rok zaznamenaly více než 5,4 miliard stáhnutí.

Aplikace týkající se jídla, jako jsou aplikace restaurací a pro doručování jídla, jsou stále populárnější a ve srovnání s rokem 2017 vykázaly velkolepý růst o 240 %. Trh se sportovními aplikacemi také vzrostl o 30 % a jejich rostoucí datové přenosy také naznačují popularitu streamování. Aplikace pro zdraví a fitness se nemají čeho bát. Ve srovnání s rokem 2017 vydělaly o 130 % více, což se rovná 1,5 miliardě dolarů.

Na konci zprávy jsou dva velmi zajímavé žebříčky. První obsahuje nejvíce stažené aplikace roku 2019. V horní části najdete všechny aplikace Zuckerbergerova impéria: Facebook Messenger, Facebook a WhatsApp. Poté TikTok a další Zuckerbergerova aplikace: Instagram. TikTok loni globálně narostl, čas strávený v aplikaci se zvýšil o 210 % a čínští uživatelé sledovali 8 z 10 minut. V nejpopulárnějších hrách vede Free Fire, následován tituly PUBG a Subway Surfers.

Druhý graf uvádí aplikace podle utracených peněz. Znovu zde najdeme triumvirát Tinder, Netflix a Tencent Video, YouTube se posunul na 5. místo. Na seznamu mobilních her nás žádné překvapení asi nečeká. Candy Crush získala 3. místo a PokemonGo stále drží 5. místo. A co první místo? To obsadila hra, kterou většina hráčů západní polokoule asi nezná. Fate/Grand Order je bezplatná online hra na hrdiny, velmi populární na východě.

Pokud byste se chtěli hlouběji věnovat statistikám, podívejte se na podrobná čísla v 49stránkové analýze Annie App.