V podstatě všechno začalo myší. Na začátku 80. let bylo toto geniální vstupní zařízení velkým hitem a bylo jen otázkou času, kdy kreativní vývojáři přijdou s nápadem digitálního kreslení. První z mnoha různých aplikací tohoto žánru byl PCPaint pro IBM PC z roku 1983 z dílny Johna Bridgese a Douga Wolfgrama. Aplikace byla portována pro Apple II v roce 1984. Microsoft se ji pokusil překonat s PC Paintbrushem, předchůdcem Microsoft Paintu, který vydal v roce 1985.
Reklama na počítače Macintosh s Billem Gatesem a aplikací MacPaint
Při vývoji strojů Lisa a Macintosh počítal Apple s myší, což znamenalo, že je nutné vydat také kreslicí program. Projekt začínal jako LisaSketch, poté se změnil na MacSketch a vedl ho Bill Atkinson. Jak vývoj pokračoval, aplikace dostala své konečné jméno: MacPaint. Hotový program byl představen společně s Macintoshem širokému publiku 24. ledna 1984.
Nová aplikace byla středobodem všech marketingových kampaní Applu. V 39stránkové tištěné reklamě v Newsweeku byl například v MacPaintu namalovaný obraz dřevořezby z domu Steva Jobse, který vytvořila Susan Kare.
Software, který stál 195 dolarů, byl nabízen jako doplněk k staršímu Macu za 2500 dolarů a na uživatele i kritiky udělal velký dojem. Podle The New York Times byl 10krát lepší než aplikace konkurentů. Uživatelé MacPaint milovali pro jeho čisté, přehledné a uživatelsky přívětivé rozhraní, podporu obrázků ve vysokém rozlišení a tlačítko „zpět“, které bylo tehdy skutečným vynálezem.
Uživatelské rozhraní MacPaintu
Ačkoli kritici milovali řešení Applu, aplikace neměla dlouhý život. Její poslední verze byla vydána čtyři roky po uvedení na trh v lednu 1988 a MacPaint se verzí 2.0 rozloučil se svými uživateli. Oblíbená aplikace skončila z důvodu silné konkurence, vedení Applu nepovažovalo vývoj aplikace za dostatečně ziskový a převedlo jej na jednu ze svých dceřiných společností Claris. Labutí písní této aplikace byla experimentální iniciativa MacPaint 3D, která měla být věnována Sculleyho digitálnímu kreslicímu stolu, ale Steve Jobs, který se vrátil v roce 1997, celý projekt zrušil.
Přestože od té doby uplynulo 32 let, MacPaint se nadále používá. Aplikaci můžete snadno vyzkoušet pomocí emulátorů. Kliknutím na tento odkaz spustíte verzi 2.0 na virtuálním Macintoshi. Jedním z největších fanoušků aplikace je Joel Cretan, který sbírá stará a nová umělecká díla vytvořená pomocí MacPaintu na stránkách macpaint.org.
I dnes se najde množství umělců, kteří rádi používají prastarý software od Applu. Pinot Ichwandardi je jedním z nich. Pro retro tech sérii Marquese Brownleeho vytvořil animovanou digitální verzi populárního youtubera v MacPaintu. Jindy zase vytvořil trailer na film Poslední z Jediů na počítači Apple II.
Dalším umělcem, který stojí za zmínku, je Uno Moralez. Tvoří díla na různá témata, od současných politických předsudků až po drsnou realitu východoevropských paneláků, která se opravdu hodí k retro atmosféře MacPaintu.
Díla Una Moraleze
A v neposlední řadě je zde také Mexičan Jerónimo Jimenez, jehož práce jsou v archivu macpaint.org hojně zastoupeny. Ke kreslení používá online aplikaci založenou na původním programu MacPaint.
Moderní tvorba Jerónima Jimeneze
Kromě nostalgických obrázků se podívejme také na několik dalších příkladů z doby, kdy MacPaint vyšel.
Michael Green, 1986
G. Clement, 1985
Dave Chambers, 1985
Laurence Gartel, 1985
Matt Kinnamont, 1984
Bert Monroy, 1986