Poprvé byla tato technologie představena 9. září 2014 během uvedení Apple Watch. Počínaje Apple Watch se stal Force Touch součástí mnoha produktů v nabídce Applu. Najdeme jej také v MacBoocích a Magic Trackpadu 2. V iPhonech se nazývá 3D Touch.
Tato technologie nabízí třetí možnost přijetí vstupů, a proto znamená vylepšení použitelnosti softwaru. Uživatelé tak mohou více interagovat se zobrazeným obsahem použitím síly na vstupní plochu pro zobrazení zkratek, náhledů detailů, kreslení a dalších funkcí napříč celým systémem.
Podle citlivosti na tlak má 3D Touch 3 úrovně vstupu. To umožňuje uživatelům přizpůsobit si sílu stisku na obrazovce iPhonu podle preference na lehký, střední nebo pevný. Oproti tomu Force Touch má dvě úrovně interakce. V těchto zařízeních se nachází haptický engine Applu nazvaný Taptic Engine, který obsahuje lineární ovladač poskytující zpětnou vazbu v podobě vibračních efektů. Apple tak umožňuje vývojářům využívat v aplikacích tlakovou citlivost trackpadů a dotykových displejů.
Každý iPhone od iPhonu 6S měří prohyb krycího skla pro 3D Touch. Tato funkce není k dispozici na iPhonu XR, protože má nový LCD displej Liquid Retina se zaoblenými hranami, a nám je líto, že Apple musel tuto funkci vynechat.
Řešení Applu, jak dostat 3D Touch do zařízení, které nemá hardware pro jeho fungování, je softwarové – haptický dotyk.
Namísto měření tlaku haptický dotyk jednoduše registruje, jak dlouho necháváte prst na daném prvku uživatelského rozhraní, podobně jako dlouhé stisknutí fungovalo na iPadu. Po dostatečně dlouhém stisknutí vám iPhone poskytne haptickou zpětnou vazbu, odtud tedy jméno této funkce.
Když byl iPhone XR poprvé uveden na trh, používání haptického dotyku nebylo úplně příjemné, protože prvek rozhraní jste museli prstem stisknout na delší dobu než u 3D Touch. Naštěstí iOS 12.1.1 přidal novou volbu v nastaveních Zpřístupnění, která umožňuje zkrátit dobu trvání haptického dotyku, takže jeho použití je mnohem rychlejší.