Rok 2010 byl zlatou érou, kdy se všichni vybavili inteligentními zařízeními. Smartphony v našem životě zabraly místo, které doposud patřilo klasickým počítačům. Na mobilech jsme začali provádět všechny každodenní úkoly. Na konci desetiletí přišla také revoluce inteligentních zařízení. Inteligentní domácí asistentky, fitness doplňky, inteligentní hodinky, kuchyňské vybavení – všechna tato zařízení jsou mnohem inteligentnější než před deseti lety.
Ohlédnutí za minulostí není tak náročné jako předpovídat budoucnost. Reportéři časopisu The New York Times shromáždili všechny obory, ve kterých by se v roce 2020 mohly objevit ty nejlepší vynálezy.
Ještě chytřejší domácnosti
Na konci desetiletí se naše byty a domy staly skutečným bojištěm, kde Amazon, Google a Apple soupeří, kdo je učiní ještě inteligentnější. Využití virtuálních asistentů v našich domácnostech ale ještě není tak rozšířené, hlavně kvůli jazykovým bariérám. Ale bezpochyby jde o oblast, která má zářnou budoucnost.
Rok 2020 byl plný příslibů díky nové spolupráci technologických gigantů, kteří pomáhají vytvořit standard pro spolupráci domácích spotřebičů, abyste se vy nemuseli starat o jejich kompatibilitu. The New York Times o tom mluvil s Carolinou Milanesi, analytičkou Creative Strategies. Ta tvrdí, že sjednocená platforma by mohla v roce 2020 otevřít mnoho nových možností.
Standardizace by podle ní mohla pomoci při komunikaci zařízení. Pro synchronizaci činností už nebudou potřebovat lidskou interakci, například otevření vchodových dveří při příjezdu domů by mohlo automaticky rozsvítit světla v domě. Tato možnost je nyní samozřejmě dostupná, ale může dojít k problémům s kompatibilitou. Díky tomu jsou jednoduché automatizace pro mnoho různých zařízení nedostupné.
5G, 5G, 5G!
To je mnohem aktuálnější téma. Síť 5G už pomalu vzniká a existuje několik zařízení, která tuto novou technologii již podporují. Zároveň s tím probíhá velká debata o jejích zdravotních rizicích a budoucích problémech s předpovědí počasí.
Vývoj příští generace komunikací se nezastaví a očekává se, že v roce 2020 bude dále rozkvétat. Největší poskytovatelé služeb v USA slíbili rozsáhlou expanzi, podle Verizone bude polovina země pokryta do konce roku. Očekává se, že v Evropě bude do roku 2026 dosaženo stejného pokrytí jako u 4G.
Zároveň s tím roste i počet zařízení, která 5G podporují. Dokonce i Ming-Chi Kuo tvrdí, že připravované modely budou zahrnovat nutnou technologii. Rozšíření 5G by mohlo zefektivnit samořídící auta, roboty a drony a zrychlit komunikaci připojených zařízení.
Více nositelného příslušenství
Není sporu o tom, že Apple má silnou pozici na trhu nositelného příslušenství, Apple Watch i AirPods zaznamenaly velký úspěch. Avšak v tomto oboru konkuruje firmě z Cupertina mnoho dalších hráčů. V posledních několika letech zaplavily trh rozdílné inteligentní hodinky, náramky, sluchátka a různé další gadgety. Tento segment je také velmi důležitý pro Google, který nedávno koupil Fitbit za více než 2,1 miliardy dolarů.
Frank Gillett, analytik společnosti Forrester, očekává, že v roce 2020 bude pokračovat i trend elektronizace malých gadgetů, což povede k novým kreativním řešením. Sluchátka, která by dokázala monitorovat zdravotní a sloužila i jako naslouchátka, jsou jen jedním z mnoha nových směrů, kterým se lze vydat.
Streamovací války
To může být nejvíce pravděpodobná předpověď, protože tento trend začal už na konci roku 2019, kdy na scénu vstoupily Disney+ a Apple TV+. Kromě streamovacích služeb těchto dvou obrů bude brzy spuštěn HBO Max, nová služba Warneru, a Peacock z dílny NBCUniversal. Povídá se i o připravovaných projektech Discovery a BBC. A neměli bychom zapomenout na již existující a neustále se rozvíjející služby, jako je Amazon Prime Video a další.
Je těžké říci, kdy noví hráči na trhu nabídnou tolik titulů, aby mohli konkurovat skutečnému lídrovi tohoto segmentu – Netflixu a jeho obrovské nabídce. A dalším důležitým aspektem je dostupnost, což je skutečná výhoda Netflixu. Můžeme však určitě říci, že rok 2020 může být rokem streamovací války. Jedinou nevýhodou pro koncového zákazníka je to, že s rozšiřováním dostupných služeb si musí předplácet stále více služeb, aby byl v obraze. Naštěstí zde nejsou žádné reklamy... zatím.