Dobře se vyspěte! – Jak měřit a zlepšovat váš spánek se spánkovými aplikacemi

    Pokud chcete zlepšit svůj spánek (a tím i celkovou pohodu), začněte tím, že ho budete sledovat a měřit. Díky chytrým aplikacím se dozvíte i to, jak je kvalita vašeho spánku ovlivněna kávou, cvičením nebo stresem….

    Každý zná základní pravidla: spát 8 hodin denně, odpoledne se obejít bez kávy a přidat i cvičení, abyste se zbavili stresu. Alkohol kvalitu spánku zhoršuje, šálek meduňkového čaje si naopak zaslouží potlesk. Spánek se řídí podle poměrně jednoduchého vzorce, který jsme popsali v článku Dobře se vyspěte! Jak měřit a zlepšit spánek pomocí funkce Večerka.

    Každý z nás je však jedinečný a někdo může vypít litry energetických nápojů v devět hodin večer a hned poté usne, zatímco další projde dopoledne kolem kavárny a marně se převaluje v posteli. Pravděpodobně už máte rámcovou představu o tom, jak různé faktory ovlivňují váš spánek: káva, alkohol, cvičení nebo stres. Ale nic nepřekoná tvrdá data o vašem vlastním spánku. Chcete mít vlastní spánkovou laboratoř?

    Měření spánku pomocí aplikací

    Existuje několik způsobů sledování spánku. Můžete použít svůj iPhone a vyhrazené aplikace, nebo speciální gadget, nebo kombinaci iPhonu a Apple Watch. Podívejme se blíže na to, jak fungují aplikace pro iPhone!

    Váš spánek se skládá ze tří hlavních fází: lehkého, hlubokého a REM spánku. Celý cyklus, během kterého procházíte všemi fázemi, trvá obvykle 90 až 120 minut. Nechme vědu vědou – z praktického hlediska je důležitá délka spánku a okamžik probuzení v rámci tohoto cyklu. Přirozeně se budíme ve fázi lehkého spánku, plni energie. Když vás budík vyruší z nejhlubšího spánku, je vstávání skutečně náročné. Možná i zde je důvod, proč někdo “vstane levou nohou”.

    Jak může aplikace pomoci? Je to velmi lehké. Všechny aplikace, které uvedeme v seznamu, sledují vaše fáze spánku a probudí vás v nejpříhodnějším okamžiku, v časovém intervalu, který jste nastavili. Například se musíte probudit nejpozději v 7 hodin. Spustíte aplikaci, nastavíte interval alarmu mezi 6.30 a 7.00 a aplikace spustí budík v nejlepším čase tohoto intervalu (během lehkého spánku) nebo nejpozději v 7 hodin. Aplikace vám navíc mohou poskytnout zajímavý přehled o vašem spánku, o jeho kvalitě, statistické údaje, informace o korelaci vašeho spánku s různými faktory životního stylu. Vybrat si můžete i vlastní melodii budíky, nebo uklidňující zvuky velryb, aby vás ukolébaly ke spánku, a další vychytávky.

    Jak aplikace sleduje spánek? Vaše pohyby během spánku se liší podle jednotlivých fází, které lze zjistit pomocí mikrofonu nebo akcelerometru vašeho iPhonu. Stačí, když ho položíte vedle sebe na postel. Podívejme se, jaká aplikace vám pomohou lépe spát a probouzet se svěží!

    SleepCycle

    Jedním z nejkomplexnějších a zároveň minimalistických spánkových trackerů je SleepCycle. Freemium verze nabízí inteligentní probuzení, analýzu spánku, funkci odložení buzení, integraci s Apple Health a export databází. Můžete také přizpůsobit délku intervalu probuzení (až do 90 minut) a nastavit možnost víkendu pro dny, kdy chcete, aby byl váš spánek sledován bez alarmu.
    Prémiová verze nabízí: online zálohování, detekci chrápání, poznámky ke spánku, měření tepové frekvence, integraci s RunKeeper a další funkce.

    Pillow

    Pillow je další populární tracker, který nabízí také integraci s Apple Watch. Aplikace umožňuje korelovat tepovou frekvenci se spánkem a může se pochlubit také rozsáhlou knihovnou zvuků pro usínání a buzení. Aplikace umožňuje sledovat vaši náladu po probuzení nebo přidat poznámku.
    Funkce premium verze: neomezená historie spánku, spánkové trendy, poslech nahrávek chrápání, režimy zdřímnutí, přístup k celé knihovně zvuků, personalizované spánkové tipy, export databáze atd. A možnost nastavení své oblíbené skladby jako zvuk alarmu. To by mohlo být pro mnoho z nás zásadní výhoda!

    Sleep Genius

    Kde budete hledat ty nejpokročilejší technologie? Ve vesmíru. Sleep Genius je založen na výzkumu, který pomáhá usnout astronautům. Tato aplikace tvrdí, že je nejpokročilejší nástroj pro sledování spánku a navíc je podporována vědci z NASA. Sleep Genius nabízí čtyři programy, které lze přizpůsobit, s různými spánkovými vzory, alarmy, relaxačními programy a funkcí krátkých zdřímnutí.

    Sleep Better

    Sleep Better zjišťuje souvislost vašich denních návyků a dalších proměnných (konzumace alkoholu, cvičení, úroveň stresu…) a spánku a pomůže vám pochopit jejich vliv. Dalším skvělou funkcí může být integrace s Runtastic, data aplikace jsou uložena v účtu populárního běžeckého programu. Deníků snů a sledování fází měsíce nabízí další úroveň pohledu na vaše noci.

    Jaká je vaše oblíbená aplikace na sledování spánku?